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035 English Language Previous Year Questions for CTET & TET Exams

English Language Previous Year Questions for CTET & TET Exams

Q1. Those who live…….houses, should not throw ……..at others.
(1) owe; challenges
(2) big; abuse
(3) stone; bricks
(4) glass; stones
Ans: (4) दिये गये वाक्य का अर्थ वह जो खुद रहते हैं —–के घर में उन्हें दूसरे के घरों पर ——–नहीं पेंकना चाहिये। इस वाक्य के रित्त स्थानों पर काँच तथा दूसरे रित्त स्थान पर पत्थर शब्द का अर्थ प्रदान करने के लिये glass तथा stones का प्रयोग होगा।

Q2. The ……..thinkers are not interested in propagating ……ideas among masses.
(1) original; hackneyed
(2) practical; ideal
(3) religious; spiritual
(4) secular; political
Ans: (1) दिये गये वाक्य का अर्थ ——–सोचने वाले या विचारक रुचि नहीं लेते हैं प्रचार करने पर ——–विचार जन-समूह के बीच। यहाँ पहले रित्त स्थान पर वास्तविक या मूल तथा दूसरे रित्त स्थान पर अत्यधिक पुरावृत्ति का अर्थ प्रदान करने के लिये original तथा hackneyed का प्रयोग होगा।
Directions: (Q Nos. 3 and 4) Choose the most suitable sentence which conveys the exact meaning in accordance with the correct grammatical rules.
Q3. (2) It is strange that you don’t know swimming (1) It is strange that you don’t know how to swim
(3) It is strange that you don’t know how to swimmint
(4) It is strange that you don’t know to swim
Ans: (1)
दिये गये चारों विकल्पों का मनन करने पर यह स्पष्ट है कि केवल विकल्प (1) में दिया गया वाक्य ही एकमात्र शुद्ध व्याकरण पर आधारित है। know verb के बाद यदि दूसरा verb प्रयोग किया जाता है तो बीच में Question word how का प्रयोग अनिवार्य है। यह नियम केवल वाक्य (1) में ही पूर्ण है। It is strange that you don’t know how to swim.

Q4. (2) Everyone knows that he is nothing else but a cheat. (1) Everyone knows that he is nothing else than a cheat. (3) Everyone knows that he is nothing else except a cheat. (4) Everyone knows that he is nothing but a cheat.
Ans: (2)
दिये गये चारों वाक्यों के अध्ययन से यह स्पष्ट है कि केवल (2) में दिये गये वाक्य का शुद्ध रूप से प्रयोग हुआ है। नियमतः Nothing else के बाद केवल but नामक Conjunction का ही प्रयोग होता है। इस नियम का पालन केवल विकल्प (2) में ही हुआ है। Everyone knows that he is nothing else but a cheat.
Directions: (Q. Nos. 5 and 6) Fill in the blanks with suitable form of verb.
Q5. No one is allowed to …………the trees in the forest.
(1) fell
(2) fall
(3) fallen
(4) felled
Ans: (1) दिये गये वाक्य का अर्थ किसी को अनुमति नहीं पेड़ों को काट कर ——-की। यहाँ वाक्य के रित्त स्थान पर fell का ही प्रयोग होगा।

Q6. Remember ……….your temper even when provoked.
(1) not to loss
(2) not to loose
(3) not to lose
(4) not to lost
Ans: (3) दिये गये वाक्य का अर्थ – ‘‘याद रखे कि आप कभी न ——-अपना सन्तुलन यहाँ तक कि जब आपको उत्तेजित किया जाय। यहाँ not to lose का ही प्रयोग होगा। to के बाद verb की 1st form आती है। अतः अन्य विकल्प के अर्थ loose – ढीला, loss – हानि (noun) तथा lost Past Indefinite tense है जो भ्रामक अर्थ देते हैं।
Directions: (Q. Nos.7 and 10) Choose among the option marked as (a), (b), (c) which is an improvement upon the italicized part. If none of three options improves the sentence, then the answer is (d).
Q7. There is nothing quite miserable than illiteracy in youth.
(1) very miserable
(2) as miserable
(3) more miserable
(4) No improvement (परीक्षा तिथि : 28-04-2016)
Ans: (3) दिये गये वाक्य का अर्थ – ‘‘कुछ भी अधिक दुः खदायी नहीं जवानों में अशिक्षित होने की तुलना में’’। यहाँ वाक्य की रचना Comparative degree में है जिसके लिये miserable adjective के पहले more का प्रयोग अनिवार्य है। अतः more miserable का ही प्रयोग होगा।

Q8. The sky was overcasted with clouds.
(1) was overcast
(2) had overcast
(3) was overcasting
(4) No improvement
Ans: (1) दिये गये वाक्य के रेखांकित भाग में अशुद्धि है। यहाँ वाक्य में verb के गलत form का प्रयोग हुआ है, overcast verb की तीनों form एक समान रहती है। अतः वाक्य में overcasted के स्थान पर overcast का ही प्रयोग होगा।

Q9. Find out the ‘adjective’ among the following options.
(1) Inculcate
(2) Gorgeous
(3) Pedigree
(4) Undertake
Ans: (2) दिये गये चारों शब्द के उपयुत्त मनन से यह स्पष्ट है कि Gorgeous – वैभवशाली, गौरवशाली ही विशेषण (Adjective) है। अन्य विकल्प Inculcate verb है, Pedigree – (कुत्तों का भोजन) Noun है, Undertake verb है।

Q10. Choose the word similar in meaning to the word ‘Generous’
(1) Immense
(2) Dismal
(3) Timid
(4) Benevolent
Ans: (4) दिये गये शब्द Generous का अर्थ उदार, दयावान होता है। इस शब्द का उचित पर्यायवाची Benevolent होता है। अन्य विकल्प Dismal – आशा से कम, Immense – अपार, Timid – डरपोक इसके उपयुत्त पर्यायवाची नहीं है।
Directions: (Q. Nos. 11 -15) In the following passage there are blanks. You are required to fill the numbered blanks from the suitable options given at the end of passage. Our scientific spirit must be shocked not only by the…..(11)…of fabulous…(12)…and….(13)… poverty, but also by those of intense holiness and ….(14)….superstition.

Q11. (2) phenomenon (1) contrasts (3) existence (4) comparison
Ans: (3)
दिये गये Passage के पहले रित्त स्थान की पंत्ति का अर्थ हमारा वैज्ञानिक मनोभाव सदमा खाते हैं न केवल ——- के द्वारा। यहाँ वाक्य को उचित अर्थ प्रदान करने के लिये existence का प्रयोग होगा जिसका अर्थ अस्तित्व होता है। नियमतः जिस Part of speech का प्रयोग but also के बाद होता है। उसी Part of speech का प्रयोग not only के बाद होता है।

Q12. (2) property (1) prosperity (3) resources (4) wealth
Ans: (3)
दिये गये पंत्ति का अर्थ अस्तित्व शानदार ——का। यहाँ वाक्य के अर्थ को तर्कसंगत रूप देने के लिये resources का ही प्रयोग होगा जिसका अर्थ साधन होता है। अन्य विकल्प property– सम्पत्ति, prosperity – समृद्धि, wealth – धन गलत अर्थ देते हैं।

Q13. (2) common (1) rampant (3) grovelling (4) growing
Ans: (4)
दिये गये पंत्ति का अर्थ अस्तित्व शानदार साधनों का तथा ——– गरीबी का। यहाँ वाक्य के रित्त स्थान पर ‘बढ़ती हुई या विकसित होती हुई’ का अर्थ प्रदान करने के लिये growing का प्रयोग होगा। अन्य विकल्प common– सामान्य, rampant – अंधाधुंध, grovelling गलत अर्थ है।

Q14. (2) religious (1) blind (3) popular (4) prevailing
Ans: (3)
दिये गये वाक्य का अर्थ ‘‘बल्कि बढ़ती हुई पवित्रता — —– अंधविश्वास की’’। यहाँ वाक्य के अर्थ को तर्कसंगत रूप देने के लिये ‘लोकप्रिय’ का अर्थ आयेगा जिसके लिये popular का प्रयोग होगा। अन्य विकल्प religious – धार्मिक, blind –अंधा, prevailing = प्रचलित, गलत अर्थ देते हैं।

Q15. One who specialises in the study of birds is called
(1) psychologist
(2) omithologist
(3) toxicologist
(4) ethnologist
Ans: (2) दिये गये वाक्य का अर्थ – ‘ऐसा व्यत्ति जो पक्षियों के व्यवहार का अध्ययन करता है। उसे omithologist कहते हैं। अन्य विकल्प psychologist – मनोवैज्ञानिक, toxicologist – जहर का अध्ययन करने वाला तथा ethnologist – जीव तथा पौधों के सम्बन्ध का अध्ययन करने वाला गलत उत्तर प्रदान करते हैं।
Directions : (Q. 16 and 17) Choose the most suitable alternative to make the sentence logical in sense.
Q16. The teacher………us to attend his class.
(1) advise
(2) advice
(3) adviced
(4) advised
Ans: (4) शिक्षक हमें ——– उसकी कक्षा में उपस्थित रहने को यहाँ वाक्य के रित्त स्थान पर परामर्श देने के अर्थ के लिये advised का प्रयोग होगा क्योंकि यह verb है जबकि advice – राय noun होता है जबकि Adviced होता ही नहीं, advise गलत है।

Q17. India is……….in the North by the mountains.
(1) bound
(2) bind
(3) bounded
(4) binding
Ans: (3) दिये गये वाक्य का अर्थ ‘भारत ——— है उत्तर में पर्वतों से’। यहाँ वाक्य के रित्त स्थान पर ‘सटा हुआ या बंधा हुआ’ का अर्थ प्रदान करने के लिये bounded का प्रयोग होगा क्योंकि यह passive voice में है जिसमें verb की III form आती है अन्य विकल्प verb की III form नहीं है।
Directions : (Q. 18 and 19) Find out the incorrect part of the following sentence which has an error. If there is no error, mark (d) as your answer.
Q18. Neither Rahul (2)/nor Karim(2)/have done his home work. (3)/No error.(4)
Ans: (3)
दिये गये वाक्य के part (3) में verb का गलत स्वरूप प्रकट किया गया है। नियमतः Neither से शुरू वाक्य में इसके conjunction nor के बाद आने वाले subject के अनुसार ही verb का प्रयोग होता है nor के बाद singular noun है अतः verb भी singular होगा। शुद्ध वाक्य Neither Rahul nor Karim has done his home work.

Q19. Sixty five years (2)/have passed (2)/since India became free. (3)/No error (4)
Ans: (4)
दिया गया वाक्य व्याकरणीय संरचना की दृष्टि से उपयुत्त है इसमें कोई त्रुटि नहीं है। अतः विकल्प (4) No error का प्रयोग होगा।
Directions: (Q. Nos. 20 and 21) Choose the correctly spelt word.
Q20. (2) Aesthetic (1) Asthetic (3) Aesthatic (4) Asethetic
Ans: (2)
दिये गये चारो वर्तनियों (spillings) का ध्यान से अध्ययन करने पर यह स्पष्ट होता है कि केवल Aesthetic – सौन्दर्य प्रेमी की ही वर्तनी का शुद्ध प्रयोग हुआ है।

Q21. (2) Received (1) Recieved (3) Resieved (4) Recived
Ans: (2)
दिये गये चारों वर्तनियों के अध्ययन से यह स्पष्ट होता है कि केवल Received का ही प्रयोग शुद्ध हुआ है। नियमतः c letter के बाद हमेशा ei का प्रयोग होगा ie का कभी नहीं।
Directions : (Q.22 and 23) Choose the word from among the options, opposite in meaning of the word in capital letters.
Q22. FACT
(1) Real
(2) False
(3) Fiction
(4) imaginary
Ans: (3) दिये गये शब्द fact का अर्थ सच्चाई होता है। इसका विलोमार्थी शब्द fiction होगा जिसका अर्थ काल्पनिक होता है। अन्य विकल्प false – झूठ, real – वास्तविक, imaginary – काल्पनिक गलत अर्थ देते हैं।

Q23. PRUDENT
(1) Unwise
(2) Silly
(3) Idiot
(4) Poor
Ans: (1) दिये गये शब्द Prudent का अर्थ बुद्धिमान या कुशाग्र बुद्धि का होता है। इस शब्द का उपयुत्त विलोम unwise के द्वारा प्रकट किया गया है जिसका अर्थ बुद्धिहीन होता है। अन्य विकल्प Silly–मूर्ख, Idiot–मूर्ख, Poor – गरीब गलत अर्थ प्रदान करते हैं।
Directions : (Q. Nos. 24 and 25) Choose the sentence of correct punctuation.
Q24. (2) The king, said to his courtiers “Is there no one who can venture an answer?” (1) The king said to his courtiers, “Is there no one who can venture an answer?” (3) The king said to his courtiers.”Is there no one who can venture an answer” (4) The king said to his courtiers ”Is there no one who can venture an answer”
Ans: (1)
दिये गये वाक्य The king said to his courtiers, “Is there no one who can venture an answer?” दिये गये चारों विकल्पों में केवल विकल्प (1) में दिये गये वाक्य में ही punctuation का सही प्रयोग हुआ है अन्य विकल्पों में punctuation की गलती की गई है।

Q25. (2) She said who is there? (1) She said who is there. (3) She said, “Who is there?” (4) She sid that, “Who is there”
Ans: (3)
punctuation की दृष्टि से चारों वाक्यों का मनन करने पर यह स्पष्ट है कि केवल विकल्प (3) में दिये गये वाक्य She said, “Who is there?” में ही punctuation का सही प्रयोग शुद्ध रूप में हुआ है अन्य विकल्पों में या तो comma की गलती या Inverted comma की अथवा question mark न होने की गलती की गई है।
Directions: (Q. Nos. 26 -30) Read the following passage and answer the questions that follow. Passage In every country people imagine that they are the best and the cleverest and the others are not so good as they are. The Englishman thinks that he and his country are the best; the Frenchman is very proud of France and everything French. The Germans and Italians think no less of their countries and many Indians imagine that India in many ways is the greatest country in the world. This is wrong. Everybody wants to think well of himself and his country. But really there is no person who has not some good and some bad qualities. In the same way, there is no country which is partly good and partly bad. We must take the good wherever we find it and try to remove the bad wherever it may be. We are of course, most concerned with our own country, India. Unhappily, it is in a bad way today. Most of our people are poor and unhappy. They have no joy of their lives. We have to find out how we can make them happier. We have to see what is good in our ways and customs and try to keep it and whatever is bad we have to throw away. If we find anything good in other countries, we should certainly take it.

Q26. What do many Indians imagine?
(1) That in many ways India is the greatest country in the world
(2) That India is great
(3) That India is greater than England
(4) That India is the greatest country in Sourth Asia
Ans: (1) Passage की सातवीं पंत्ति से स्पष्ट है कि Many Indians imagine that that India in many ways is the greatest country in the world.

Q27. In what respect is India in a bad way today?
(1) That all of the people in India are happy and hopeful
(2) That some of the people in India are rich and happy
(3) That most of the people in India are poor and unhappy
(4) That most of the people are rich but unhappy
Ans: (3) Passage के दूसरे Para के दूसरी तथा तीसरी पंत्ति से यह स्पष्ट है कि That most of the people in India are poor and unhappy.

Q28. What should we throw away?
(1) That whatever existed in our old beliefs
(2) That whatever is good in our old traditions
(3) That whatever we see good in other countries
(4) That whatever is bad in our customs and tradition
Ans: (4) Passage के अंतिम से तीसरी, चौथी एवं पाँचवीं पंत्ति से स्पष्ट है कि We should throw away that whatever is bad in our customs and tradition.

Q29. What should be our attitude towards other countries?
(1) If there is anything good in other countries, we should certainly take it.
(2) We should neglect what Frenchman are proud of.
(3) We should refuse anything German people like to do.
(4) We should not readily refuse whatever good is there in other countries.
Ans: (1) Passage के अंतिम दो पंत्तियों से यह स्पष्ट है कि If there is anything good in other countries, we should certainly take it.

Q30. What do people think in every country?
(1) That they are the best and the cleverest people in the world.
(2) That they are not as good and as clever as others.
(3) The people of other countries are not very clever and good.
(4) That most of the men of their country are rich and clever.
Ans: (1) Passage की पहली, दूसरी एवं तीसरी पंत्ति से स्पष्ट है कि People think that they are the best and cleverest people in the world.

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